Designated Asia’s “Fifth Tiger” in the 1990s, Thailand’s economy has all but stagnated following the protracted political conflict at the dawn of the new millennium, and the Covid-19 pandemic. More energy and resources are spent fighting over limited rewards. This panel focuses on important pathways elites use to maintain their position of privilege – highlighting status, creating exclusivity, and emphasizing affiliation.
The first paper looks at education as a symbol of prestige. It argues that, like many other signals of status, academic esteem can be simulated. Using data on worldwide university rankings and research publications, it shows how wise academics and administrators can engineer an artificial but meteoric rise in a university’s global ranking. An in-depth case study suggests that while detecting past schemes is feasible, future gaming of the ranking system will be much more subtle and difficult to discern.
The second paper investigates how businesses generate exclusivity through vigorous protection of their trademarks. Examining recent Supreme Court decisions, the paper shows how legal protection has been expanded to cover unregistered trademarks, using the concept of “passing off.” While stronger trademark protection encourages integrity in marketing and advertising practices, it may be used as an unfair advantage by incumbents against new entrants.
The third paper reexamines strategies of family businesses, the most prominent business configuration in Thailand. It shows how family groups manage risks and maintain control over their business affiliates. An empirical analysis explores the relationship between financial performance and corporate governance during the recent pandemic-induced economic recession.
(แปล) ได้รับการแต่งตั้งให้เป็น “เสือตัวที่ 5” ของเอเชียในทศวรรษที่ 1990 เศรษฐกิจของประเทศไทยล้วนแต่ซบเซาหลังจากความขัดแย้งทางการเมืองที่ยืดเยื้อในช่วงเริ่มต้นของสหัสวรรษใหม่ และการระบาดใหญ่ของโควิด-19 ใช้พลังงานและทรัพยากรมากขึ้นเพื่อต่อสู้กับรางวัลที่จำกัด แผงนี้มุ่งเน้นไปที่เส้นทางสำคัญที่ชนชั้นสูงใช้เพื่อรักษาตำแหน่งสิทธิพิเศษ – เน้นสถานะ สร้างความพิเศษ และเน้นความเป็นพันธมิตร
บทความ 1 มองว่าการศึกษาเป็นสัญลักษณ์ของความมีหน้ามีตา มันให้เหตุผลว่า เช่นเดียวกับสัญญาณแสดงสถานะอื่น ๆ ความนับถือทางวิชาการสามารถจำลองได้ การใช้ข้อมูลการจัดอันดับมหาวิทยาลัยทั่วโลกและเอกสารเผยแพร่งานวิจัย แสดงให้เห็นว่านักวิชาการและผู้บริหารที่ชาญฉลาดสามารถออกแบบการจัดอันดับมหาวิทยาลัยระดับโลกที่ประดิษฐ์ขึ้นแต่ไม่ทันการณ์ได้อย่างไร กรณีศึกษาเชิงลึกแสดงให้เห็นว่าแม้การตรวจจับแผนการในอดีตจะเป็นไปได้ แต่การเล่นเกมระบบการจัดอันดับในอนาคตจะมีความละเอียดอ่อนมากขึ้นและแยกแยะได้ยาก
บทความที่สองสำ รวจว่าธุรกิจต่างๆ สร้างเอกสิทธิ์ผ่านการปกป้องเครื่องหมายการค้าของตนอย่างจริงจังได้อย่างไร จากการพิจารณาคำตัดสินของศาลฎีกาเมื่อเร็วๆ นี้ เอกสารดังกล่าวแสดงให้เห็นว่าการคุ้มครองทางกฎหมายได้รับการขยายให้ครอบคลุมเครื่องหมายการค้าที่ไม่ได้จดทะเบียนอย่างไร โดยใช้แนวคิดเรื่อง “การละทิ้ง” แม้ว่าการคุ้มครองเครื่องหมายการค้าที่แข็งแกร่งจะส่งเสริมความสมบูรณ์ในแนวทางปฏิบัติด้านการตลาดและการโฆษณา แต่อาจถูกใช้เป็นข้อได้เปรียบที่ไม่เป็นธรรมโดยผู้มีหน้าที่ต่อต้านผู้เข้ามาใหม่
บทความฉบับที่ 3 ทบทวนกลยุทธ์ของธุรกิจครอบครัว ซึ่งเป็นรูปแบบธุรกิจที่โดดเด่นที่สุดในประเทศไทย มันแสดงให้เห็นว่ากลุ่มครอบครัวจัดการความเสี่ยงและรักษาการควบคุมบริษัทในเครือธุรกิจของพวกเขาอย่างไร การวิเคราะห์เชิงประจักษ์สำรวจความสัมพันธ์ระหว่างประสิทธิภาพทางการเงินและการกำกับดูแลกิจการในช่วงเศรษฐกิจถดถอยที่เกิดจากโรคระบาดล่าสุด